Deel :

Met ruim 433 miljoen leden is LinkedIn hét online platform voor professionals. Alleen al in Nederland zijn 6 miljoen professionals actief op LinkedIn, wat neerkomt op 80% van de werkende populatie. Hier wil je als change maker dus goed voor de dag komen. Maar hoe doe je dit eigenlijk?

Eind 2016 organiseerde LinkedIn in samenwerking met MaatschapWij een tips & tricks workshop. Het thema? Hoe je jouw maatschappelijke initiatief, organisatie of bedrijf beter zichtbaar kunt maken op LinkedIn. Anoek Eckhardt en Ton van Overbeek van LinkedIn delen hun expertise.

Tip 1: Zorg ervoor dat je persoonlijke profiel in orde is
Wanneer mensen jou online opzoeken, is LinkedIn vaak het eerste wat Google laat zien. Op basis van deze eerste online indruk vormen mensen hun mening. En niet alleen over jou persoonlijk, maar ook over de maatschappelijke organisatie of het bedrijf dat je representeert. Het begint dus allemaal bij een goed persoonlijk profiel. Als je de volgende stappen doorloopt ben je al een heel eind: 

1) Voeg een professionele foto toe (en zorg ervoor dat die door iedereen gezien kan worden): Een profiel met een goede foto wordt 14x vaker gevonden.
2) Schrijf een pakkende en persoonlijke headline: Zorg voor een creatieve doch professionele headline waarin je a) uitlegt wat je doet, b) laat zien waar je passie ligt en c) toont hoe jij waarde toevoegt.
3) Maak een aantrekkelijke samenvatting: In je samenvatting geef je weer wie je bent, wat je doet en wat je ambities zijn. Dit is ook de plek om wat meer informatie over jouw maatschappelijke organisatie of bedrijf te geven: wat houdt het precies in? En wat zijn de plannen voor de toekomst?
4) Creëer een dynamisch professioneel verhaal: Voeg je werkervaring op een dynamische en visueel aantrekkelijke manier toe door a) je functiebeschrijvingen kort en krachtig te houden en b) foto’s, presentaties en video’s ter illustratie van je werkervaring toe te voegen.
5) Zorg voor een compleet profiel: Voeg je vaardigheden en vrijwilligerservaring toe voor een zo compleet mogelijk beeld van jezelf.

Tip 2: Creëer een succesvolle bedrijfspagina
Met de bedrijfspagina kun je het verhaal van je maatschappelijke organisatie of bedrijf vertellen om zo een brand presence op LinkedIn te creëren. Maar hoe zorg je ervoor dat het verhaal goed overkomt? Volgens LinkedIn experts Anoek en Ton werkt het als volgt:

1) Houd je volgers up-to-date: Jouw volgers volgen je bedrijfspagina omdat ze geïnteresseerd zijn. Houd dit zo door ze regelmatig te updaten over nieuwe ontwikkelingen.
2) Stimuleer interactie: Betrek je volgers bij je bedrijfspagina door gesprekken en discussies op gang te brengen. Dus: stel vragen, plaats polls en vraag om feedback. Laat zien wat je ambities zijn: Informeer mensen over je doelen. Wie wil je (digitaal) ontmoeten? Zijn dat bijvoorbeeld sponsoren, vrijwilligers of investeerders? En wat kunnen zij in de toekomst van jou verwachten?
3) Experimenteer met verschillende soorten content: Op basis van een snelle analyse van een aantal profielen van jouw volgers kun je een redelijk beeld krijgen van wie jouw volgers zijn en waar hun interesses liggen. Dit biedt echter geen garantie voor succesvolle interacties. Experimenteer met verschillende soorten content en ontdek wat werkt.
4) Wees niet bang om ‘brutaal’ te zijn: Neem contact op met een deel van je volgers en kom erachter waarom ze geïnteresseerd zijn in jouw organisatie of bedrijf. En schroom vooral niet om influencers – mensen met enorm veel connecties - in jouw netwerk zo nu en dan te vragen een post te liken, te delen of erop te reageren. Dit zorgt zowel voor nieuwe als voor meer betrokken volgers.

Tip 3: Publiceer blogs op LinkedIn via Pulse
Via Pulse kun je op LinkedIn langere updates in de vorm van blogs publiceren. Het plaatsen van deze blogs is een goede manier om je bedrijf of organisatie meer zichtbaar te maken. Iedere keer dat je iets via Pulse publiceert, krijgt je hele netwerk hier een melding van. En voor elke like, reactie en share door mensen uit jouw eigen netwerk bereik je tevens het netwerk van jouw volgers. Volg onderstaand stappen-plan voor een succesvolle (eerste) publicatie:

1) Start: Klik op de knop ‘Publiceer een post/ Write an article’. Zie je deze knop niet rechts naast ‘Upload een foto’ staan? Ga dan naar instellingen en zet je taal op Engels.
2) Trek de aandacht: Voeg een pakkende headline en afbeeldingen van goede kwaliteit toe. Denk aan je publiek: Houd tijdens het schrijven altijd je publiek in gedachten: voor wie schrijf ik eigenlijk en waarin zijn zij geïnteresseerd?
3) Wees authentiek: Maak van je post geen reclamepraatje. Vraag om feedback: Vraag aan het eind van je blogpost om feedback: zo breng je een gesprek op gang.
4) Deel via je persoonlijke profiel: Deel de blogs die je via je bedrijfspagina verspreidt via jouw eigen profiel en voeg een persoonlijke boodschap, quote of mening toe.

Volg ons op LinkedIn en laat ons weten hoe jullie denken dat wij onze brand presence kunnen verbeteren!